وقتی میخواهیم نرخ کرایهها را پایین نگه داریم و هزینهها را کنترل کنیم، دولت باید مابهالتفاوت هزینه تمام شده سفرها با وسایط نقلیه عمومی را با آنچه از شهروندان اخذ میشود در قالب یارانه تامین کند اما متأسفانه تاکنون این مهم آن طور که باید و شاید صورت نگرفته است.
جعفر هاشمی تشکری در حاشیه نشست مدیران حوزه حملونقل عمومی با شهروندان در سامانه 1888 افزود: اینکه دولت از یک سو میگوید نباید کرایه وسایط نقلیه عمومی افزایش یابد و از سوی دیگر سهم خود را بهطور کامل پرداخت نمیکند، به هیچ وجه قابلقبول نیست چون ما نه میتوانیم معجزه کنیم و نه چاههای نفت و حساب ذخیره ارزی را در اختیار داریم تا بتوانیم سهم دولت و مردم را به راحتی بپردازیم، البته طی سالهای گذشته شهرداری تهران علاوه بر پرداخت سهم خود به اجبار و برای آنکه اتوبوسرانی و مترو در خدماترسانی به شهروندان دچار مشکل نشوند، کسری پرداخت یارانههای دولت و سهم مردم را جبران کرده است؛اما با پولهایی که در واقع میتوانست صرف توسعه و پیشرفت شهر کند.
معاون شهرداری تهران تصریح کرد: پولهایی که ما مجبور شدیم برای جبران کسری یارانههای دولت و سهم مردم در هزینه سفرها بپردازیم از محل توسعه شهر پرداخت شده، حال آنکه اگر دولت به وظایف خود عمل میکرد، میتوانستیم این پولها را صرف توسعه حملونقل عمومی و پیشرفت شهر کنیم.
وی با بیان اینکه ما از دولت انتظار زیادی نداریم و تنها خواستهمان این است که مصوبات مجلس در حوزه حملونقل عمومی اجرا شود، گفت: براساس قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دولت باید سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای توسعه حملونقل عمومی در کشور هزینه کند اما متأسفانه نه تنها هر سال مبلغ بسیار کمتری نسبت به آنچه در قانون آمده در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس ارائه میشود، بلکه همان مقدار مصوب شده نیز بهطور کامل پرداخت نمیشود، چنانچه سال گذشته دولت میبایست 290 میلیارد تومان برای توسعه مترو تهران پرداخت میکرد که تا پایان سال تنها 210 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد.
وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه هر سفر با مترو بیش از 375 تومان و با اتوبوس 200 تومان هزینه در بردارد و شهروندان تنها بخش اندکی از این هزینهها را میپردازند و دولت موظف است علاوه بر سهم خود کسری پرداخت شهروندان را نیز جبران کند، اما در مقابل 250 میلیارد تومان هزینه جاری اتوبوسرانی که حداقل دولت باید یک سوم آن را بپردازد، سال گذشته فقط 11 میلیارد تومان پرداخت شد، حال آنکه تنها سهم یک سومی دولت از این مبلغ حدود 80 میلیارد تومان میشد.
هاشمی تشکری عنوان کرد :بهبود ساختار تاکسیرانی و خروج مینیبوسهای فرسوده از مهمترین اقدامات معاونت حملونقل و ترافیک در سالجاری است.